Je huisstijl kun je zien als het gezicht van je bedrijf. Met een goede huisstijl laat je zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Het versterkt je positie en is goed voor je herkenbaarheid. Vaak is je huisstijl het eerste wat een klant van je ziet. Je kunt maar een keer een eerste indruk maken, dus die moet dan wel precies het juiste gevoel overbrengen. Zonder klanten geen omzet. En zonder omzet geen business. Redenen genoeg om te zorgen dat je huisstijl staat als een huis. Toch?

Maar…. waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een huisstijl die precies bij je business past? 

Met deze 7 do’s op zak weet jij waar je op moet letten.

Heb je al een huisstijl?

Neem deze eens grondig onder de loep. Vraag jezelf af wat de identiteit van je business is. Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Wat zijn je kernwaarden? Sluit je huidige huisstijl hier nog bij aan of is het tijd voor een frisse wind? Vergeet ook je klanten niet. Wat is jouw ideale klant: spreekt jouw huisstijl hen aan?

Goed gevoel…

In de intro vertelde ik je al waarom een huisstijl zo belangrijk is. Kort samengevat zorgt een goede huisstijl voor:

  • onderscheid
  • herkenbaarheid
  • identiteit
  • vertrouwen

Denk eens aan het logo van Coca-Cola, Apple of de leeuw van ING.  Je krijgt er een gevoel bij. Het doet iets met je brein. Of niet soms? Dit doet jouw huisstijl ook bij jouw (potentiële) klanten. Het is dus super belangrijk dat je huisstijl de juiste vibe bij je klanten oproept. Zo wil ik met mijn huisstijl graag betrokkenheid, professionaliteit en creativiteit uitstralen. Met veel foto’s maak ik het  extra persoonlijk. Hoop ik;-)

Consequent doorvoeren

Voer je huisstijl consequent door in al je uitingen. Van je logo, je website en je e-mailhandtekening tot je flyers, advertenties en bijvoorbeeld de verpakking van je product. Deze eenheid versterkt de uitstraling van je bedrijf waardoor je boodschap veel krachtiger overkomt.

Doe het profi

Ik ben graag crea bezig. Toch heb ik mijn huisstijl overgelaten aan een professionele fotograaf en vormgever. Oké, hier ben ik toevallig mee getrouwd, dus dat is vals spelen zou je zeggen…  Ieder z’n vak. Hij heeft weet precies wat wel en niet kan. Een logo op een mobiele versie van een website vraagt bijvoorbeeld om andere kwaliteit dan een logo op een flyer. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het kleurgebruik, de fotografie, de typografie en de lay-out.

Mood-board

Doe inspiratie op op internet of maak een mood-board. Ik heb veel inspiratie opgedaan op Pinterest. Het is erg belangrijk dat je een duidelijke opdracht aan je vormgever geeft. In mijn geval makkelijk natuurlijk. Maar als jij duidelijk doorgeeft wie je bent, waar je voor staat en wat je kernwaarden zijn, scheelt dit voor beiden een hoop tijd.  

Brandbook

Zorg voor een een huisstijlboek waarin je uitlegt hoe je medewerkers de nieuwe huisstijl moeten gebruiken. Wat is de visie, kleurstelling, lettertype. Ook handig voor externe partijen waar je wel eens mee samenwerkt, zoals de drukker of..… Efficiënte Asistente! Zo word je huisstijl overal consequent doorgevoerd.

Happy?

Brengt je nieuwe huisstijl over wat je in gedachte had? Word je er zelf nog steeds blij van? En hoe zit dit bij je klanten? Krijgen zij het gevoel dat je wilt overbrengen? Ja? Dan zit je goed! Nee… dan weet je wat je te doen staat.

Liefs, Valerie 

Het belang van een prof huisstijl
Terug naar blog